Jak można ocenić kolejne decyzje sądu? Jak rozwiązywać w praktyce dylemat: prawo – zdrowy rozsądek? Zamiast podsumowania dorobku kierunku administracyjnego „klasycznej” teorii organizacji i zarządzania zwróćmy uwagę na wybrane jego elementy.
i. Stosunki między ludźmi w firmie powinny być ustalone formalnie, tak aby każdy znał swoją pozycję w zespole. Inaczej koordynowanie różnych działań będzie po prostu niemożliwe. Brak koordynacji prowadzi do:
– a) braku zgodności celów,
– b) niewłaściwego rozkładania czynności w czasie,
– c) nieodpowiedniego działania,
– d) nadmiernych kosztów.
Konieczne jest zatem grupowanie razem jednostek organizacyjnych, których działania służą wspólnym lub pokrewnym celom.
W stosunkach między dwiema osobami (stanowiskami) powinna dominować więź liniowa (hierarchicznaJ, w której każda osoba jest odpowiedzialna służbowo przed jednym bezpośrednim zwierzchnikiem.
W organizacji muszą istnieć także więzi funkcjonalne i doradcze. W stosunku funkcjonalnym A może nie mieć pełnego prawa do działania we wszystkich sprawach dotyczących komórki, której jest kierownikiem. Natomiast X, mimo że znajduje się na zewnątrz tej komórki, może mieć w stosunku do niej pewne formalne uprawnienia. X oficjalnie nie wydaje poleceń, lecz udziela A porad. Przykładem może być zależność wszystkich kierowników komórek przedsiębiorstwa od głównego księgowego, kierownika działu kadr czy szefa komórki kontroli wewnętrznej. O więzi doradczej pisaliśmy już przy okazji sztabów.
Leave a reply