Na rynku oferują swoje usługi bardzo aktywnie. W firmach tych praktykuje się zarządzanie „przy otwartych drzwiach”. Dokonuje się okresowych przeglądów sposobu świadczenia usług, mierzy się ich jakość, a wyniki udostępnia wszystkim zainteresowanym.
System funkcjonowania firmy jest pod względem świadczenia usług „przyjazny” dla klienta. Firmy te potrafią wyważyć pomiędzy najnowocześniejszą techniką a delikatnością kontaktów: „twarde” systemy organizacyjne, procedury i metody działania są łagodzone „czynnikiem ludzkim”.
Pracowników świadczących usługi i stykających się z klientami zatrudnia się, szkoli i awansuje według odmiennych kryteriów niż innych uczestników organizacji [Albrecht, Zenke, 1985].
Ze względu na tempo i głębokość zmian wyróżniamy otoczenia: stabilne, zmienne i burzliwe. Przewidywane i elastyczne dostosowywanie się do zmian zachodzących na zewnątrz przesądzają, zdaniem syslemowców, o powodzeniu większości firm w realizacji ich misji. Nie zawsze jednak określenie tego, co zdarzy się jutro, jest możliwe, nie wszyscy potrafią to robić. Na przykład: wielobranżowa Spółdzielnia Rzemieślnicza z Żyrardowa w listopadzie 1989 roku postanowiła zadbać o swoją przyszłość przez związanie się na stale z przemysłem ciężkim realizując tę ideę podpisała wieloletnią – do 1995 roku – umowę kooperacyjną z Gwarectwem Mechanizacji Górnictwa w Katowicach trudno wyobrazić sobie zdziwienie kierownictwa Spółdzielni, gdy… następnego dnia Rada Ministrów podjęła decyzję o likwidacji Gwarectwa.
Leave a reply