Każde stanowisko, każdy pracownik administracji musi mieć wyraźnie i na piśmie określone zadania, uprawnienia i odpowiedzialność. Ich zakresy powinny być sobie równe, co można wyrazić w postaci formuły: zadania = uprawnienia = odpowiedzialność
Odpowiedzialność, na której skoncentrowali się klasycy organizacji, rozumiana jest jako zobowiązanie do wykonywania pewnych czynności z wyliczeniem się z wyników i jakości pracy. Wszelkie niejasności w sferze obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności prowadzą do zamieszania i konfliktów kompetencyjnych obniżających sprawność funkcjonowania instytucji.
Jednym ze sposobów odciążenia kierowników jest delegowanie autorytetu formalnego (władzy formalnej) na stanowiska (osoby) znajdujące się niżej w hierarchii organizacyjnej. Autorytet należy delegować na stanowisko, na którym dostępna jest „najlepsza” informacja i które znajduje się możliwie najbliżej miejsca działania. Najpierw należy jednak określić cele stanowiska i dopiero wtedy wyprowadzić uprawienia, jakie powinny być na nie delegowane. Musimy przy tym pamiętać, że delegując uprawnienia i obowiązki kierownik nie może się uwolnić od odpowiedzialności za to wszystko, co jemu właśnie zostało formalnie przypisane [0’Shaughnessy, 1972, rozdz. 1],
Leave a reply