papale wino

ZARZĄDZANIE MIĘDZYKULTUROWE

W latach osiemdziesiątych rozwinęła się i zdobyła dużą popularność dziedzina zwana zarządzaniem międzykulturowym (cross-cultural management). Potrzeba naukowych badań związków między kulturą a zarządzaniem nasiliła się w ostatnich latach bardzo znacznie. Szczególnie silnie wpłynęły na to zmiany we współczesnym świecie: zbliżenie Wschód-Zachód, upadek realnego socjalizmu w większości krajów Europy Środkowej, postępująca integracja Wspólnot Europejskich, ekspansja krajów Azji Południowo-Wschodniej, a nade wszystko – rozwój korporacji wielonarodowych i globalnych. Jak połączyć odrębne jednostki w jedną całość? Jak zarządzać zagranicznymi filiami? Czy i w jakim zakresie dostosowywać ofertę do rynków narodowych? – Oto tylko niektóre z pytań, jakie nurtują globalnych menedżerów. Trudnym zadaniem jest wkomponowanie różnych, czasem sprzecznych ze sobą, elementów kulturowych w globalną czy międzynarodową mozaikę strategii przedsiębiorstwa. Dlatego też internacjonalizacja biznesu spowodowała, że identyfikacja różnic pomiędzy kulturami, a także podobieństw między nimi, stała się bardzo ważna.

Zrozumienie różnych kultur i wyciągnięcie z tej nowej wiedzy wniosków aplikacyjnych jest wyzwaniem dla teoretyków i praktyków zarządzania. Poszerzenie granic poznania i działania biznesu poza granice państw może być zarówno szansą jak i zagrożeniem. Nic zatem dziwnego, że dzisiejsze problemy i niepewność jutra potęgują zainteresowanie zarządzaniem międzykulturowym.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>