Przedsiębiorstw’0 nie jest monolitem, składa się z jednostek i grup, których oczekiwania są wzajemnie konkurencyjne. Z powrodu ograniczoności zasobów organizacyjnych nie mogą być one nigdy zaspokojone równocześnie. Dlatego też te zasoby stają się stawkami w grze. Ludzie walczą o wszelkie dobra i wartości, których pożądanie zostało im „zaszczepione” przez uniwersalny system kulturowy społeczeństwa. Są nimi:
– a) dobra materialne, szczególnie pieniądze,
– b) różnego rodzaju usługi, zezwolenia, ulgi, koncesje i przydziały,
– c) prestiż, pozycje (stanowiska) organizacyjne,
– d) informacje (wiedza),
– e) pewne pożądane w organizacji formy zachowań, jak np. lojalność, okazywanie szacunku,
– f) warunki i możliwości działania, jak poczucie bezpieczeństwa, „układy”, „wpływy” oraz specyficzne umiejętności,
– g) czas wolny oraz – co dla wielu jest najważniejsze –
– h) organizacyjna władza.
Dążąc do uzyskania dodatkowych korzyści, zasobów lub możliwości dostępu do nich większych niż te, które bezpośrednio wiążą się z zawartą umową o pracę, liczni uczestnicy organizacji zawiązują między sobą różne nieformalne porozumienia. W drodze społecznego przetargu tworzą organizacyjne koalicje (coałitions).
Leave a reply