– Przyczyny niskiej wydajności:
– indywidualne skłonności i nawyki, np. lenistwo,
– braki techniczne (zle maszyny i urządzenia, nieharmonijny dobór, brak harmonizacji działania),
– niewłaściwe metody pracy,
– nieracjonalna organizacja stanowisk pracy,
– brak jasnych reguł postępowania,
– brak symetrii „władza-odpowiedzialność”,
– zaniżone normy pracy,
– braki w koordynacji i kontroli.
– Rozwiązywane problemy:
– podwyższenie racjonalności działań na stanowiskach roboczych,
– wykorzystanie specjalizacji i ekonomicznych efektów produkcji wiel- koseryjnej,
– zwiększenie skuteczności koordynacji i kontroli.
Sposoby rozwiązywania problemów: wypracowanie zasad działania opartych na obserwacjach i badaniach praktyki przemysłowej, maksymalne wykorzystanie ustaleń ekspertów.
– Rozpatrywane czynniki (zmienne):
– charakter pracy,
– specjalizacja,
– zakres władzy i odpowiedzialności,
– normy wydajności,
– współczynniki rzeczowe i fizjologiczne określające wydajność jednostkową.
Baza teoretyczna: nauki inżynierskie, fizjologia, ekonomia [Zawiślak, 1975, s. 64-65, 97]. „Naukowe zarządzanie” jest jednym z podstawowych elementów cywilizacji przemysłowej, czyli tzw. drugiej fali w rozwoju ludzkości [Toffler, 1986, s. 39], Zdaniem Alvina Tofflera wyróżnia je przede wszystkim rozdzielenie produkcji i konsumpcji, wywierające wpływ na większość aspektów naszego życia. Na industrializm składa się sześć powiązanych ze sobą zasad [Toffler, 1986, s. 78-96].
Leave a reply